Co zrobić, żeby 6-latek został w przedszkolu cz. 2

DZIAŁANIE NA POZIOMIE GMINY

1. Zorientuj się w sytuacji – sprawdź, czy nowe zasady są już przyjęte, jeśli nie – kiedy będą uchwalane:

  • Sprawdź na stronie Urzędu Miasta/ Gminy/Dzielnicy dotyczącej edukacji, czy widnieją już nowe zasady rekrutacji do przedszkoli, a także informacja na temat planu sieci oddziałów przedszkolnych w szkołach.
  • Jeśli tak – sprawdź te zapisy pod kątem 6-latków; jeśli uważasz, że są one krzywdzące dla tych dzieci, możesz rozważyć kroki prawne tj. skarga na działanie rady gminy lub zaskarżenie uchwały. Więcej na ten temat TUTAJ
  • Jeśli zasady rekrutacji na ten rok nie zostały jeszcze przyjęte - działaj jak najszybciej. Przede wszystkim poszukaj rodziców innych 6-latków w Twoim przedszkolu i innych w okolicy, będących w tej samej sytuacji. Zjednoczcie siły. Razem starajcie się wyjaśnić sytuację, szukać rozwiązania, wywierać presję, zorganizować protest. Dla takich celów uruchomiliśmy FORUM DLA RODZICÓW – możesz dołączyć i poszukać kontaktu/ porad innych rodziców.
  • Pamiętaj, że regulaminy/zasady rekrutacji są uchwalane właśnie w okresie styczeń-luty, najpóźniej w marcu (tam, gdzie rekrutacja rusza w kwietniu). Warto działać przed uchwalaniem, żeby radni nie mieli zbytniego komfortu emocjonalnego w swobodnym żonglowaniu losem dzieci ani wrażenia, że żaden rodzic nie widzi w tym problemu.

2. Czego jako rodzice możecie się domagać:

  • Możliwości pozostania sześciolatków w przedszkolach, do których obecnie uczęszczają, w trybie art. 20w ustawy o systemie oświaty (a więc na podstawie deklaracji o kontynuacji wychowania przedszkolnego składanej przed rozpoczęciem rekrutacji) więcej TUTAJ
  • Przyjęcia korzystnego dla sześciolatków kryterium punktowego w rekrutacji wśród dodatkowych kryteriów decydujących o przyjęciu do przedszkoli / zerówek szkolnych, które (oprócz ustawowych) ma prawo przyjąć gmina.
  • Zapewnienia miejsc w oddziałach przedszkolnych w szkołach rejonowych – stworzenia wystarczającej liczby miejsc przedszkolnych dla sześciolatków z danego obwodu w każdej szkole (UWAGA – nawet jeśli gmina przyjęła już uchwałę o planowanej sieci oddziałów przedszkolnych, do końca sierpnia może ją zmienić, warto więc nadal naciskać na władze w tej sprawie).
  • Jeśli gmina zasłania się koniecznością zwolnienia miejsc trzylatkom – ogłoszenia konkursu dla przedszkoli niepublicznych na stworzenie miejsc dla młodszych dzieci.

3. Jakie działania możecie podjąć:

  • pisemny protest/pismo z postulatami rodziców ws. warunków realizacji obowiązkowego przygotowania przedszkolnego sześciolatków – przykładowe wytyczne TUTAJ
  • żądanie spotkania rodziców z burmistrzem/wójtem/prezydentem,
  • spotkania z radnymi z komisji edukacji (np. w czasie dyżurów),
  • uczestnictwo rodziców w posiedzeniach komisji edukacji/oświaty i sesjach rady gminy,
  • prośba o interwencję i zmobilizowanie do poparcia Waszych starań posła lub senatora wybranego z Twojego okręgu,
  • częste telefony i wizyty w biurze edukacji urzędu miasta/gminy,
  • zgłoszenie problemu dot. realizacji obowiązku przedszkolnego do kuratora oświaty i MEN.

4. Jak wpływać na decyzje radnych/burmistrza/wójta/prezydenta:

Zasady rekrutacji na dany rok wprowadzane są na ogół drogą głosowania przez radnych miasta/gminy/dzielnicy. Głosowanie nad uchwałą znajdzie się w planowanym porządku obrad kolejnej sesji Rady Miasta/Gminy/Dzielnicy- śledź ogłoszenia na ten temat na urzędowych stronach internetowych. Będziesz wiedzieć dzięki temu, ile masz czasu na działania.

a) Uchwały takie są opiniowane przed głosowaniem przez Komisje przy radach miasta/gmin/dzielnicy, złożone z radnych - różnie się one nazywają, np. Komisja Edukacji, Komisja Oświaty, Komisja Spraw Społecznych; ma ona wpisane w zakres działań zadania oświatowe w danej miejscowości. Radni z tej Komisji, a szczególnie jej Przewodniczący, to osoby, które pierwsze dowiadują się o planach zmian (poza urzędnikami). Komisje obradują średnio raz w miesiącu, zapraszani są na nie: dyrektorzy szkół i przedszkoli, kuratorzy, przedstawiciele związków zawodowych nauczycieli (ZNP, NSZZ Solidarność Oświata), urzędnicy (Dyrektor Biura Edukacji, Wydziału Edukacji z Urzędu Miasta/ Gminy, Zastępcy Prezydentów/ Burmistrzów/ Wójtów). Od wszystkich tych osób możesz oczekiwać informacji, pomocy, interwencji w Waszej sprawie.

b) Najlepiej zacząć od sprawdzenia, kiedy radni z komisji mają dyżury i udania się na nie w grupie kilku osób (w tym również ojców!) na rozmowę. Jednocześnie dzwońcie do urzędu miasta/gminy/dzielnicy i domagajcie się spotkania z wójtem/burmistrzem/prezydentem. Pamiętaj, że często władze (Prezydent, Burmistrz, Wójt, Wydział Edukacji) realizują swoje zamiary oszczędzania na dzieciach i edukacji na rzecz kasy samorządów poprzez sterowanie głosowaniami radnych. To nie radni mają pomysły organizacji nauki w zerówkach, tylko często sami urzędnicy, ale faktycznie oni stanowią poprzez głosowania prawo.

c) Rozmawiając z radnymi / urzędnikami:

  • Oczekuj udzielenia informacji o planach władz, o terminie głosowania, o kształcie planowanej uchwały dot. zasad rekrutacji, planowanych zmianach w sieci szkół i przedszkoli, w rejonizacji placówek, o planowanym terminie posiedzenia komisji.
  • Proś o wyznaczenie terminu następnego spotkania, aby dowiedzieć się wszystkiego, czego teraz radny nie umiał powiedzieć.
  • Koniecznie zostaw swoje/wasze stanowisko na piśmie, wraz z dokumentami (statut przedszkola, ustawa o oświacie) i Waszymi argumentami ARGUMENTY TUTAJ
  • Nie obrażaj się, nie krzycz, nie groź. Przychodzisz po informacje, pomoc, interwencję, umożliwienie konsultacji społecznych i zrealizowanie obowiązków radnych/władz miasta co do służenia obywatelom. Współpracuj i tak kieruj rozmową, by rozmówca też współpracował, nawet, gdy nie jest chętny. Nie odpuszczaj. Nie dawaj okazji do zmiany rozmowy w walkę i wrogość.

d) Warto chodzić na spotkania/dyżury do wymienionych wyżej osób (podpunkt a), które biorą udział w decydowaniu o zerówkach. Przede wszystkim domagajcie się spotkania z wójtem/burmistrzem. Najlepiej chodzić w grupce kilku osób, by radni i urzędnicy wiedzieli, że nie jest to pojedynczy sprzeciw, ale większa społeczna inicjatywa. (Nie są przyzwyczajeni do spotkań w takich sprawach twarzą w twarz. Są przyzwyczajeni do pracy z pismami a nie do merytorycznej rozmowy).

e) Bądź wraz z innymi rodzicami obecny na posiedzeniach Komisji edukacji/oświaty oraz sesjach rady gminy/miasta. Z zasady jawności życia publicznego wynika prawo wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji (więcej na ten temat TUTAJ). Prawo zabrania głosu na tych posiedzeniach zależy od zgody przewodniczącego, ale sama Wasza obecność też ma znaczenie.

Więcej

Argumenty rodziców - zapisy ustawowe
Prawo 6-latków do przedszkola - PYTANIA I ODPOWIEDZI

  protest ws. braku miejsc w przedszkolach (zerówkach) dla 6-latków - przykładowe pismo

---------------

Możemy działać tylko dzięki Twojemu wsparciu! Twoja pomoc jest ważna.
 
Prowadzimy bezpłatne infolinie ekspertów i inne formy pomocy rodzicom. Jeżeli możesz wesprzyj nasze działania.
28 2490 0005 0000 4500 2748 0168
Fundacja Rzecznik Praw Rodziców
ul. Steinhausa 2/52, 02-747 Warszawa

 
Możliwe są też wpłaty on-line przez Dotpay

 

Wesprzyj nas